dimarts, 3 de juliol del 2012

Giscard d'Estaing, 1976

Giscard d'Estaing, a l'obra Démocratie Française, va voler guanyar unes eleccions presidencials a França a través de l'eloqüència i la intel·ligència. Corria diligent llavors l'any 1976. 

Comença amb aquesta idea, que serà clau de volta de tota l'obra: "Aucune société ne peut vivre sans un idéal qui l'inspire ni une connaissance claire des principes qui guident son organisation. Les périodes de grande civilisation sont celles où ces deux condicions sont réunies". Per aquesta raó, malgrat ell representar la dret i aleshores Mitterrand l'esquerra mig marxista, indica que "les marxisme apporté sa part de vérité: il a joué, en son temps, un rôle de démystification. Ma il est devenu à son tour, entre les mains de ses fidèles, une sorte de mystificateur. Un mono-rationalisme se substituant à un mono-théisme". Resulta molt rellevant aquest gest de braç a tòrcer, sobretot perquè, segons el que diu, el major beneficiat d'assabentar-se d'aquestes idees fruit de la desmitificació és ell mateix. Ara bé, encerta quan hi posa un límit, perquè qui accepta en la seva totalitat el paradigma del contrincant vol dir que, ja de bell antuvi, ha perdut la batalla i la guerra. 

Aquesta afirmació també representa centralment el seu sitema -bastant hegelià, per cert, segons La Filosofia del - de pensament: "Nos divisions sont désormais plus idéologiques que sociologiques et leur frontière ne coïncide pas avec des frontières de classes. La suppression des privilèges ne signifie pas le nivellement [...] d'assurer l'égalité des chances ira son chemin vers l'unité par la justice [...] Toute réflexion sur la société implique une réflexion sur le pourvoir". Aquests mots avui haurien de ser tinguts en compte. També és Giscard molt hegelià quan escriu que "la liberté suppose une certaine forme de sécurité. La possibilité pour le vagabond de marcher sur la route peut être décrite comme une liberté. Mais il la ressent plus exactement comme une fatalité et une angoisse. Pour pouvoir s'exercer dans la sécurité, la liberté doit s'accompagner de la possession d'un patrimoine".

Per enllestir, dues idees de natura específica: "L'hypertrophie parisienne et l'atonie de certaines provinces: un puissant mouvement de décentralisation est nécessaire". La qual cosa, no s'ha fet ni sembla es farà: París ara és com una persona que, gratis et amore, no deixarà d'aferrar el seu poder absolut sobre un Estat sencer. Les persones no cedeixen de manera natural el seu poder. 

I la segona idea, correlativa a l'anterior: "La Constitution adoptée par le peuple français en 1958 a permis de mieux équilibrer les pourvoirs et d'assurer la stabilité de l'exécutif". Potser llavors caldria arriscar-se, reduir l'estabilitat artificial d'una Institució per afavorir una democràcia que és plural en les persones i en els territoris.

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