dissabte, 19 de maig del 2012

Contra alguns dogmàtics de la veritat

A. Només hi ha dues opcions: o és de debò, verdader, real, o és un mite, fantasia, mentida. Atenent a què no hi ha factors prou caracteritzats per concloure que és de debò, llavors estic obligat a entendre, per reducció a l'absurd, que és un mite. 

B. Que hi hagi només dues opcions d'acord amb l'estrucutra lògica, tancada, de la frase "només hi ha dues opcions" no és només cap revelació, ans una tautologia que no indica, al seu defora, més veritat que la pròpia. Una veritat sense deures de concordança amb cap realitat fàctica o conceptual externa a aquella pura i simple veritat construïda per tu.

A. Si no hi hagués dues opcions, n'hi hauria una tercera opció: quelcom que no és ni veritat ni mentida, sinó un intermedi d'impossible definició

B. Sí que n'hi pot haver una tercera o quarta, d'opcions. Si hem de dividir tot el que és predicable en dos grups: el de les coses vertaderes i el de les falses, potser estem deixant alguna cosa fora del món. Deixar alguna cosa fora del món sí que és imposar un calçador lògic a una sabata que ens va petita

A. La veritat no és una cosa més del món, sinó una d'externa que fa part de la consistència estructural del real, tan sigui en el món dels conceptes com en el dels carrers sorrencs. 

B. Si la veritat no fes part del món, freturaria de l'obligat referent, el propi objecte i el contingut. La veritat té, sense ser una cosa o una altra, substantivitat pròpia. 

A. Si la veritat tingués un referent, esdevindria abans definida pel referent que no pas per la veritat. La veritat, per definició, ha de mirar-se i qualificar com a verders els móns des de fora. La veritat, si fos cosificada, passaria a ésser al servei del món o del pensament que la concep, la qual cosa no pot ser pas gens encertada. Diriem coses sense saber què diem, perquè la mateixa forma del "dir" ens impedeix saber-ho. En altres paraules, si hom tingués el monopoli de la qualificació de vertader, ben fàcilment podria qualificar com vertaderes les seves mentides i falsedats. 

B. En tot cas, jo crec que existeix el que no és ni vertader ni fals. La summa divisio del món no és el vertader/fals. D'UNA BANDA, al segle II Galè va dir que "Moisès pensa que Déu pot fer-ho tot, però nosaltres, els grecs, afirmem que existeixen coses que són, per natura, impossibles". Al segle III, Porfiri va dir que "Déu no pot fer-ho tot. No pot fer que dos i dos facin cent en comptes de quatre, perquè la seva potència no és l'única cosa que regeix els seus actes i la seva voluntat". D'ALTRA BANDA, els cristians primitius consideraven que el temps de les veritats teòriques o de les solemnes afirmacions del pensament grec havia acabat, que Déu podia vèncer els filòsofs, fent-los topar amb l'absurd de les pròpies conclusios atingudes amb "clar procedir i ampli pensament". 

A. Jo sóc dels de Galè i Porfiri. La veritat és també més enllà del que faci o deixi de fer Déu

B. Si la veritat és alhora el seu propi criteri, hem tornat a crear una estructura tancada, de tipus lògic, però sense valor efectiu, que ben pot afirmar que "només hi ha dues opcions" i, d'acord amb això, tot el que proposa terceres opcions és ximple, o bé pot afirmar un conjunt complex de variables, elements, sistemes, balmes, excepcions integrades i justificadíssimes, etc, que, encara que sigui un conjunt lògic ben abastador, no per això deixa de ser massa xic respecte un sistema amb encara més capacitat integratòria

A. Si seguim aquest fil, caldrà renunciar a definir veritat, perquè és impossible, puix que trobar una definició de veritat que sigui consistent i demostrable -respecte la veritat- ens condemna, en tot cas, a quedar tancats en la pròpia gàbia sense portes. La veritat, en aquest sentit, podria podria, de retruc, ser caractertizada com el que no pot ser definit però defineix

B. Saps tan bé com jo que afirmar que la veritat pugui ser "el que no és definit que defineix" no resol, a efectes pràctics, res. Sols és una formulació sintàcticament variada. Què és aquest "definidor indefinit"? Una excusa per no concloure, ras i curt, que la veritat no és que sigui indefinible, sinó que ni tan sols pot dir-se que sigui indefinible. Del cert, dividir el món entre el que és, d'una banda, "ni tan sols indefinible" i, de l'altra, "el contrari del que ni tan sols és indefinible", resulta poc aclaridor i útil. 

A. Tens raó: no només no hi ha dues opcions -vertader/fals- a l'hora de predicar sobre conceptes i fets, sinó que ni tan sols té sentit seguir allargant aquesta conversa que, des del començament, plantejava dogmàtiques de summa inconsistència i d'encert, al capdavall, indecidible. Els cristians primitius van entendre millor aquests assumptes.  
   


6 comentaris:

  1. D'entrada, només llegint el primer punt A. Anomenarem el primer A que apareix en el diàleg A1. Així, en A1 tenim que el subjecte comet la fal·làcia ad ignorantiam. O sigui, suposant que hi hagi dues opcions, ço és, una opció i la contrària, el fet de no tenir suficient evidència (o el què sigui) per a concloure una cosa determinada x, no implica que la seva contrària sigui vertadera. O sigui, que no hi hagi evidència en favor de "és de debò" no implica que "és un mite". Sota el supòsit que acceptem en aquest punt A que el terç exclòs val, ço és, que o bé una cosa o bé la seva contrària, el rigor és el següent: si no hi ha evidència en favor de "és de debò" això no implica cap de les dues coses: ni que "és de debò" ni que "és un mite". Davant del fet que no hi hagi evidència en favor de "és de debò" encara hi ha dues possibilitats de com sigui el món: Primera: que de fet sigui el cas que "és de debò" i simplement no has aconseguit la suposada evidència que t'havia de mostrar això. Segona: que "sigui un mite", però això no ho pots inferir de no tenir evidència de lo anterior perquè com dèiem fa un moment pot perfectament ser possible encara que sigui el cas que "és de debò". Només podries concloure que "és un mite" si la possibilitat que "és de debò" estigués descartada, la qual cosa no és el cas tal com hem dit.

    ResponElimina
  2. En A1 no té sentit parlar de reducció a l'absurd atès que la reducció a l'absurd es fa assumint que és el cas que, per exemple, tenim que "no és de debò". Però precisament, l'únic que tenim en A1 és que "no hi ha factors suficients per a conloure "és de debò". Però de "no tenir factors per a concloure x" a "conlcoure no x" hi ha un salt lògic important, una fal·làcia de fet, un salt lògic en el pensament. La reducció a l'absurd només es pot aplicar si es té la falsedat o veritat d'una proposició, en la disciplina de la lògica es fa servir i es pot fer servir sempre perquè li importa un pito si és realment veritat la proposició que s'afirma o es nega, la lògica simplement suposa que una proposició sigui vertadera o falsa, no està dient que sigui vertadera o falsa.

    ResponElimina
  3. Després d'una primera llegida al text (l'he de llegir més cops aviam què diu exactament): Hi ha moltes lògiques diferents, no només la típica amb dos valors de veritat. Hi ha la lògica de la vaguetat on hi ha tres valors de veritat la qual considera que hi ha proposicions que no són vertaderes ni falses sinó indeterminades atès que hi ha conceptes que són vagues i no poden ser jutjats com a tals. Per exemple, el concepte de "calb", "En Joan és calb", no sabem en quin nombre de cabells comença a ser calb algú, així, en molts casos la proposició que expressa l'enunciat "En Joan és calb" no té el valor de veritat "vertadera" ni el valor de veritat "falsa", sinó un tercer valor de veritat, aquest és "indeterminada". I tot això sembla bastant evident i acceptable per tots nosaltres, tots acceptaríem que hi ha proposicions que no són ni vertaderes ni falses sinó indeterminades.

    ResponElimina
  4. Després d'aquests prolegomens crec que també s'hauria de posar de base de quina noció de veritat s'està parlant al text atès que n'existeixen unes quantes, i estaria bé que es definís a quina es refereix quan usen "veritat" els interlocutors.

    ResponElimina
  5. Numeraré els meus comentaris per si se m'ha de citar d'alguna manera. Aquest serà el Comentari-5: Potser la cosa interessant aquí serà veure si l'interlocutor B realment està disposat a dir de segons quines proposicions que no són ni vertaderes ni falses i que de fet ell cregui i actuï coherentment en el món d'acord amb aquesta creença. Pot l'interlocutor B posar exemple de proposicions del món que no són vertaderes ni falses i que li siguin interessants? (assumeixo la noció de veritat com a correspondència entre proposicions i el món empíric, de moment, a falta d'informació de base de sobre quina noció de veritat s'està parlant al text)

    ResponElimina
  6. Comentari 6: En A-3 i B-3 es comença a no entendre el que es diu, i en A-4 no s'entén absolutament res. Aquests tres punts mereixen una explicació detallada però sobretot més clara. Crec que tenint en compte totes les coses que he dit la resta del text està pervertit o és fruit d'algun malentès que hi ha present estructuralment en el mode de pensar que s'expressa en les primeres frases que pronuncien els interlocutors.

    ResponElimina