dilluns, 30 d’abril del 2012

"Ancilla varia" de Dret privat general



A  Albaladejo,  escrit tot plegat per ell, 
que poc ençà va abandonar-nos



La definició clàssica de norma jurídica estatal, de Sant Tomàs d'Aquino (Summa Theologia, I-2, 1.90 a. 4): rationis ordinatio ad bonum commune ab eo qui curam communitatis habet, solemniter promulgata

El costum no pot ser contrari a la moral ni a l'ordre públic, tan al CC espanyol com a la Compilació navarresa. Ara bé, mentre que el costum no pot ser contra le llei o llei imperativa a Espanya, altrament a Navarra sí pot ser-ho. 

Por obvies raons de caire pràctic i de seguretat jurídica, no pot ser que, quan s'estableix una jurisprudència nova, es rectifiqui també l'assentada en el cas o casos que van ser resolts d'acord amb la que avui es considera errònia. 

La jurisprudència és més important que la norma jurídica en si, puix que preval -això és el que importa- no pas el sentit que té la norma, ans el que la jurisprudència li atribueix. 

No pot dir-se que la jurisprudència sigui font de dret per emplenar les llacunes del dret perquè, com se sap, l'ordenament jurídic no té llacunes

Els jutges i tribunals no han de decidir segons el que el TS va dir abans, sinó "segons el que diria ara" i això ben pot ser diferent a allò.

Sempre ha de prevaldre l'esperit sobre les paraules, com incontables vegades ha reiterat el TS. 

L'element sociològic de la interpretació és "la realitat social del temps en què ha de ser aplicada". L'ús de tal element, encara que no establert abans en cap temps legal, era habitual pels tribunals. 

Que la ignorància de la Llei no excusa del seu compliment vol dir que "de la ignorància de la Llei hom no se'n pot aprofitar". Així mateix, s'aplicaran les Lleis com són, no com algú pot creure que són [...] És impossible pràcticament saber totes les Lleis. 

En el trànsit d'una norma antiga derogada a una de nova mai no hauria de ser taxant i tallat. 

En el dret històric va decidir-se (ja no, després dels PIDCP del 1966) que un nadó nouvingut no ha de ser inscrit immediatament per evitar que una persona que ben podria tenir una vida brevíssima canviés el curs de les successions, la qual cosa era concebuda com desaconsellable.

La major part de les incapacitats especials que, per raó de sexe, altansaven la dona, foren suprimides per la Llei de 24 d'abril del 1958

La prodigalitat és una conducta econòmica no curosa, en interès dels familiars propers, que limita la capacitat, això és, no la redueix. 

Sols la reforma del 1983 va introduir en el CC un nou precepte relatiu al possible internament de persones incapaces, precepte en què s'imposa la intervenció judicial que abans no era necessària, encara que fos una mesura afectant de la llibertat personal.

La Llei de 18 de novembre del 2003 de "protecció patrimonial de les persones amb discapacitat", art. 2: minusvalia psíquica igual o superior al 33%, física o sensorial igual o superior al 65%

Normalment l'associació té un patrimoni, però no és imprescindible. El dret evita que es crein de vegades associacions sense patrimoni perquè les considera apriorísticament inútils. 

El límit extrínsec del dret subjectiu és el xoc o concurrència amb altres drets. L'intrínsec és l'abús -no fet servir en relació a la seva finalitat- del dret, que l'ordenament jurídic no empara. 

L'expectativa de dret és una situació jurídica secundària. El naixement d'un dret i la seva adquisició per una persona per poder exercir-lo normalment, poden requerir la concurrència de diverses circumstàncies. Si aquestes no es realitzen coetàniament, sinó de forma successiva, és possible que, a mesura que vagin concurrent, l'ordenament jurídic disposi que no es frustri la possibilitat, això és, l'expectativa del dret. 

El negoci jurídic és un mitjà d'autorregulació d'interessos jurídics [...] L'essència del negoci jurídic: en tant que acte, perquè conté una declaració de voluntat; en tant que efecte, perquè es produeix ex voluntate. [...] La definició definitiva: acte jurídic lícit, constituït almenys per una declaració de voluntat privada, acte que el Dret tutela, reconeixent-ne prou base per produir efectes que tal Dret ordena que es duguin a terme en congruència amb al que d'acord amb la declaració es pugui qualificar com volgut, o bé perquè en efecte ho sigui o perquè no sent-lo, així ho exigeixi la responsabilitat del subjecte i la confiança justificada d'altri

La reserva mental no preval sobre la declaració. S'aplica el principi de responsabilitat del declarant. En els negocis no fets seriosament, altrament, fretura la voluntat negocial (essencial). Per contra, la simulació és quan de comú acord dues parts entre si -o un declarant tot sol- emeten una declaració no coincidents amb la voluntat interna, a fi d'enganyar tercers. Falta en el nostre Codi una regulació completa de la simulació i els seus efectes. 

L'amenaça que pot interferir en la voluntat (per ser intimatòria) ha de ser, assenyala la jurisprudència, injusta. 

Hi ha el dolus malus i el dolus bonus (lloances). Sols el primer és pròpiament dol, encara que ambdós poden ser un comportament enganyós (animus decipiendi, com element subjectiu). Dins del dolus malus es pot distingir el causant (causam dans) i l'incidental (incidens). Ha de ser greu en tot cas. 

L'error obstantiu pot ser (a) lapsus linguae o calami i (b) emissió d'una declaració que és la volguda talment és emesa, però que és inadequada per manifestar la voluntat real. 

La Llei no estableix expressament que l'error (en l'atorgament de declaracions de voluntat) hagi de ser excusable. Però el cert és la jurisprudència sí que ho exigeix. Així mateix, la Compilació navarresa.

La doctrina del TS és sempre causalista, això és, rebutja la teoria anticausalista. Per això no dóna una definició única sobre què significa la causa, que és un tema poc clar. 

L'aponibilitat és quan un negoci no admet condicions. Els negocis que no admeten limitacions de la voluntat s'anomenen actus legitimi. L'aponibilitat de condició es dóna en el testament (art. 790). El Dret pot així mateix establir que sigui possible certs actes sols sota determinades condicions. 

La condicio iuris és aquella condició imposada pel Dret. En contraposició a la imposada per la voluntat dels subjectes, que es diu condicio facti

Les condicions perplexes són aquells esdeveniments que contradiuen el que es vol: vull que ells siguin els meus hereus, però sols en cas que morin abans de mi. 

Hi ha les formes ad probationem i les ad solemnitatem. La sola forma exigida per la Llei és la "ad solemnitatem". La forma ad probationem no té finalitat formal, ans de tipus probatori, a fi de poder poder provar uns certs fets. 

La interpretació té com a objecte la declaració de la voluntat i, tanmateix, no s'orienta a cercar la voluntat interna. 

No existeix cap deure general de parlar en tot cas. És inexacte afirmar, però, tan que qui tacet consentire videtur com que qui tacet negque negat neque utique fatetur. Tampoc no es pot imposar a altri el deure de respondre. Per tant, com s'interpreta el silenci? L'art. 20 de la Compilació navarresa diu que aquell que callà va poder i havia de parlar: "el silencio o la omisión no se considerarán como declaración de voluntad, a no ser que así deba interpretarse conforme a la Ley, la costumbre o los usos, o lo convenido entre las partes".

El negoci nul no pot convalidarse de cap manera: quod ad initio vitiosum est, tractu temporis convelescere non potest. Ara bé -sia lògic o no- alguns negocis nuls són susceptibles de convalidació. Com ara el matrimoni entre menors (art. 75 CC) o el testament amb defectes de forma executat pels interessats (TS). 

L'actuació en nom i per compte d'altri -el dominus, el representat-, o, més breument, el fet d'obrar per un altre, egere nomine alieno, s'anomena, amb sortosa expressió, contemplatio domini; es palesa aquí amb encert que es vol el negoci, no per a un mateix, ans per a un altre. 

El mandat té origen en un contracte de mandat: obligatori inter partes. Altrament, el poder procedeix unilateralment del representat: el representant, però, no resulta obligat a res. 

Dogmes apriorístics constitucionals

La Constitució espanyola, almenys a dos punts, parteix d'un pressupòsit segons el qual mai no pot ni podrà canviar res

Primer de tot, l'art. 16.3 estableix que "els poders públics tindran en compte les creences religioses de la societat espanyola i mantindran les consegüents relacions de cooperació amb l'Església catòlica". Aquí, en cert sentit, s'està afirmant que les creences religioses de la societat espanyola sempre serà el catolicisme, encara que els poders públics puguin arribar a adonar-se, atès que ho tenen en compte, que ja no és catòlic el poble espanyol. 

En segon lloc, l'art. 20.3 ens diu que "la Llei regularà l'organització i control parlamentari dels mitjans de comunicació social depenents de l'Estat o de qualsevol ens públics i garantirà l'accés a susdits mitjans als grups socials i polítics significatius". Se sap molt bé, a l'hora d'escriure aquest article, que "l'accés" i "la significança" estan vinculats: els grups socials i polítics que va tenir durant el franquisme un accés als mitjans de comunicació eren llavors els que són significatius. Si no hi ha accés, però, no s'arriba mai a esdevenir grup significatiu. En conclusió: els grups significatius sempre tendiran a ser els que van poder accedir en els temps de la barbàrie i, el que és encara més grup, avui encara són els mateixos. 

D'aquests dogmes apriorístics, n'hi ha molts més. Ja ens anirem veient.  

diumenge, 29 d’abril del 2012

L'Estat, com si fos una societat anònima



Si comparessis l'estructura territorial de l'Estat amb l'organització del capital d'una societat de capital ens adonaríem que moltes operacions dels administradors socials -Govern central- respecte els socis -Catalunya- són d'una irregularitat flagant, perquè va contra la igualtat entre socis, que és un principi bàsic, obvi i previ a tota entesa. 

Si la Constitució espanyola fossin els estatuts de la societat, les Lleis i Reglaments del Govern central són una interpretació i posada en marxa d'aquests estatuts. "Madrid has the monopoly on everything", deia Artur Mas al The New York Times el novembre del 2009, amb raó, i, això no obstant, ara és President d'aquest immens no res, en efecte.

Cal anar, emperò, més enllà d'això: (a) per exigències de la Carta Magna, Catalunya també és una societat que té, però, com a socis, ras i curt, els catalans, i, alhora, cada nacionalitat i regió és societat, amb els seus propis interessos socials; (b) per l'adhesió de l'Estat espanyol a la Comunitat Econòmica Europea, ara Unió, aquesta s'erigeix en societat i postula per damunt de tot el seu interès social, que fa valer i prevaldre. És, tot comptant, un grup de societats on hi ha un centre. 

A la societat de capital de la UE manen els socis que han fet aportacions més quantioses. La participació d'Alemanya, així com la de França i el Regne Unit, són prou rellevants com per fer-los cas i com per, atenent a l'ensesa que almenys fins ara han mostrat, deixar-los manar. La UE era i encara és, com tothom sap, una unió d'interès econòmic: qui té més, per tant, té també el poder. La justícia i el cor són aquí a la butxaca i, en els temps heròics de l'adhesió, els socis ja ho sabien. 

La política econòmica que ara aplica Madrid, per sort, no és la del PP o de les FAES, ans la dictada pels administradors d'Europa. L'objecte social de la UE és, si més no, avui, esdevenir viable, sortir de la insolvència, de l'escenari de concurs de creditors. Per això, s'exigeix: no posis, Madrid, en greu risc la nostra solvència. És un prec just, atenent on és la justícia. 

Els drets dels socis, en cas de conflicte entre els interessos de les diverses societats, sigui entre Madrid i Bruxel·les, o bé entre Barcelona i Madrid, tenen força sentit, que poden formular-se així: (a) es restitueix l'aportació a la societat (el preu que cada ciutadà europeu paga a fi que funcioni la Comissió europea, o bé els fons de la solidaritat interterritorial, o de cohesió interterritorial espanyol)  i (b) hom se separa de la societat del grup del qual se'n fa part. Són drets vinculats que tenen, com dèim, molt de sentit: a fi que cadascuna de les societats funcioni bé, millor anar per separat. 

El funcionament social depèn que els socis verament comparteixin un minimum de cabal comú a fi que les coses rutllin. No pot ser que en una estructura política que, a més, inclou una estructura de capital, hi hagi dubtes sobre què fem amb els calers. Si alguns socis, per acció o omissió, no col·laboren amb la voluntat de complir l'objecte social o, el que és idèntic, en la línia de l'interès social, llavors probablement el que passarà és que l'objecte social no quedarà complert i no se satisfarà l'interès cercat. 

En termes estrictes, l'objecte social no és sols, com per a la UE, no caure en la insolvència creditícia, ans també consisteix a donar als ciutadans uns serveis i unes prestacions que l'Estat social i democràtic preveu, garanteix i defensa. (A) La insolvència desdiu aquests serveis i aquestes prestacions, ja que tenen un preu, i, a l'ensems, (B) la falsa entesa entre qui té el monopoli del poder (Madrid), d'una banda, i qui el reclama com propi i legítim (Barcelona), de l'altra, que ben pot provocar que aviat tal entesa es manifesti com falsa, tot posant en risc la mateixa legalitat de l'actuació dels administracions respecte els socis.  



Scenderemo nel gorgo muti

Hi ha decisions que es prenen per una raó, per una raó ben aspre de confessar: perquè ens fa l'efecte, opinem o preveiem que altres decidiran així o aixà. Decidir és, en teoria, un tràmit íntim, lliure d'influxos almenys en el nucli dur. Quan es decideix, tanmateix, només perquè altres ja han decidit o pensem que decidiran en un cert sentit, vol dir que el "jo" esdevé carn d'enquestes, sense pensament propi, ans sempre classificable. El "jo" mor i passa a haver-hi una societat inoperant. Això és el que passa amb els afers clau. Quan es planteja la qüestió de "canviem el món?", es respon que "atès que ningú no vol canviar el món, jo tampoc no vull". D'aquesta manera, com deia Pavese, scenderemo nel gorgo muti, això és, davallarem muts a l'infern .   

dijous, 26 d’abril del 2012

Gernika, 75 anys




"la víctima dels bombardejos de Gernika va ser primer de tot la veritat"


José Antonio de Agirre y Lekube va ser el primer lehendakari d'Euzkadi. Va impulsar l'Estatut de Lizarra, de tarannà nacionalista i carlí, que llavors incloïa Gipuzcoa, Bizkaia, Araba i Nafarroa. En aquest impuls cal recordar que el 1931 dels 220 ajuntaments navarresos que varen poder votar-lo, 200 van triar-lo (89,93% de la població), mentre només 3 (això és, el 0,8%) volien Estatut navarrès. Indalecio Prieto va dir, amb la típica incomprensió castellana, que les relaciones que varen ser acordades entre el País Basc i l'Església Catòlia feien que la voluntat estatutària fos la de crear un Gibraltar vatiscanista. No per això, tanmateix, Nafarroa va marxar de l'Estatut basc ja el 1932, que va ser quan s'enfrontaren 108 municipis navarresos (38,7% de la població) a 123 (el 53%). El PNB va seguir cercant un acord basc-navarrès que va perllongar-se quatre anys, intentant nombroses versions cap de les quals reeixides, i que a la fi va transposar-se en el susdit Estatut de Lizarra, mer projecte, ja havent-se iniciat la Guerra Civil, el juny del 1936. Pocs mesos després el Govern de Burgos va declarar, a l'estil Ferran VII quan tornà de l'exili, que res semblant a la llibertat havia existit mai. Euskadi i Catalunya no havia existit com a poble políticament organitzat. Agirre va administrar el poder que democràticament (arran del jurament: Gernikako Zuhaizpean, herri ordezkarion aintzineannere agindua ondo betetxea zin dagit, val a dir, jura el seu càrrec per l'arbre de Gernika, símbol de les llibertat del poble al qual pertany) encara tenia "amb el màxim rigor contra els que en qualsevol moment intenten produir la menor pertorbació" a l'hora de manar sobre el euzko gudarostea, exèrcit basc. Ara bé, s'hagué d'exiliar a França i, com passà amb Josep Irla, és el seu successor que torna a casa, Jesús María Leizaola. Tornà Leizaola el 1979, essent reelegit amb el PNB el 1980, per poc després abandonar el seu escó i dedicar-se a la poesia històrica. L'Estatut basc del 1979 -xacra i flagell del que és respecte el que vol- és l'anomenat, del cert de forma poc adequada, com "de Gernika". Espanya, altrament d'Alemanya (per veu de Roman Herzog, president de la República, que indemnitzà amb 1,5 milions d'Ajuntament), no ha reconegut mai els fets del poble biskaià.



Gernikako Zuhaizpean


dimarts, 24 d’abril del 2012

Tasio Erkizia

S'ha confirmat la condemna de Tasio Erkizia per enaltiment del terrorisme a l'acte (Arrigoarriaga) de commemoració d'Argala -membre d'ETA assassinat ara fa 30 anys-. La STS 180/2012, de 3 de març, Sala del Penal, té tanmateix un vot discrepant que fa prevaldre la llibertat ideològica del dirigent abertzale tot donant als seus mots el benefici d'una lectura conjunta que, al capdavall, demostra que es tractava d'un mer al·legat a la unitat dels independentistes bascos. 

dilluns, 23 d’abril del 2012

Aprimament de les Administracions públiques i número dels seus funcionaris

Es llegeix a un article a El País -diari, com tothom sap, radicalment centralista- del dia 19 d'abril d'enguany el següent: "el problema es que se han traspasado las competencias a las comunidades autónomas, pero la Administración central no se ha adelgazado en la misma proporción. Entre 1998 y 2008 el número de funcionarios en España pasó de 2.094.000 a 2.650.000. Pero mientras las autonomías sumaban 668.000 funcionarios (de 677.000 a 1.345.000), la Administración central sólo los reducían en 303.000 (de 886.000 a 583.000)". No cal ser massa llest per concloure: l'Estat central mai no ha volgut deposar el poder, ans l'ha volgut mantenir en forma de funcionaris, per exemple, dels misteriosos ministeris d'Educació i de Sanitat quan l'Estat central, competències en aquestes dues matèries, no en té pas. 

divendres, 20 d’abril del 2012

Déu i els seus imitadors


El no creient diu que Déu és fruit de la misèria humana. 

I

Això, en si mateix, ja seria suficient per concloure que Déu existeix, atès que la misèria humana no té límits: mentre hi hagi misèria -que n'hi haurà eternament- hi haurà Déu. I, dit en altres paraules, vol dir que el no creient no pateix cap misèria humana o que, malgrat patir-ne, decideix, per alguna raó fosca en tant que no palesada, no creure en Déu. Ara bé, per aquells que donen per vàlid l'argument, pensant que la resposta donada a primera instància és un home de palla, encara es pot desdir en segona instància. 

II

La misèria humana és citada com a "fet psicològic", això és, no per força fàctica. Un cert estat mental, de por, d'inseguretat, de neguits, que ens menen a concloure que Déu és la peça del puzzle d'una vida sense sentit. També moltes altres coses, semblants totes o, alemenys, amb un fil conductor comú.

A partir d'aquí, també pot dir-se exactament el contrari: atenent precisament al fet que la societat és avui amarada d'individualisme irrellevant i insignificant i, en conseqüència, atenent a què s'obvien els qualificatius d'irrellevància i insignificança als quals va unit tal individualisme, les persones esdevenen supèrbies... Atenent a tot això, Déu per a aquests no pot existir. Si Déu és l'error d'una concepció psicològica, és clar i manifest que molts conceptes, Déu inclòs, ben pot deixar d'existir per a qui es creu a si mateix en tant alta consideració que actua com si fos Déu.

III

Diu l'agnòstic que té en compte Pascal que, davant del dubte que Déu existeixi, convé creure que existeix. La raó és mesuradament ponderada: si no hi creiem i hem comès un error -com tants d'altres que, al llarg de la vida, en cometem- el càstig serà tremend; mentre que si hi creiem -i, vés, a la fi, Déu no existeix- no passarà res. Davant un càstig tremend i un no res, millor no arriscar-se en tal aposta. 

Igualment, l'agnòstic que té esguardat Cartesi també pot pensar que, com encara no ha arribat a esbrinar-ho tot, a saber-ho tot, a entendre-ho tot, llavors convé tenir una diguem-ne moral provisional on cal, sembla ser, incloure-hi Déu. Aquesta moral provisional, pels efectes, és el mateix que diu Pascal: per si un cas.

IV

Crec que un argument encara més decisiu és aquest: no convé actuar com si fossim Déu, perquè és clar que, si Déu no existeix, cal substituir-lo. No pot quedar buit un espai que, durant tota la història de la humanitat, ha anat deixant la seva empremta. La nostra cultura s'ha fet a cops de martell de teòlegs, als monestirs de gent closa, als convents, a les misses. Això és un fet històric: existeix una cultura heretada com encara queden parts de la gran muralla xinesa.

Puix que substituir inconscientment a Déu no és problemàtic, convé, tan bon punt sigui possible, adonar-se -no hauria de ser un problema per als agnòstics que, literalment, vol dir "el que no sap"- dels perills de substituir Déu conscientment. Aquí ja entro en valoracions i, doncs, poso punt i final. Abans, però, vull donar una opinió personalíssima: el món no ha caigut a l'abisme encara perquè les persones, quan substituïen Déu i decidien tot sols què és bo i què dolent, al capdavall el que feien era imitar i seguir el que, sempre i ininterrompudament, han significat els valors dels cristians.   

dijous, 19 d’abril del 2012

Nom, càrrec i mèrits acadèmics i laborals, dels Ministres de la Nació

  • Luis de Guindos, Mns d'Economia i Competitivitat. Es llicencià en Ciències Econòmiques i Empresarials. Fou assessor, vocal, professor, conseller, etc. de diverses institucions públiques i privades, entre les quals destaca Lehman Brothers: director per a l'àrea d'Espanya i Portugal fins la sonada fallida el 2008. 
  • Ana Mato, Mns. de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat. Llicenciada en Ciències Polítiques i Sociologia. Durant tres legislatures va ser portaveu del PP a RTVE. 
  • Ana Pastor, Mns. de Foment i abans Mns. de Sanitat del 2002 al 2004. Llicenciada en Medecina i Cirurgia per la USAL. 
  • Jorge Fernández Diez, Mns. de Interior. Es llicencià en Enginyeria Industrial i oposità, tot obtenir-ne la plaça, pel Cuerpo de Inspectores Superiores de Trabajo y Seguridad Social.
  • Alberto Ruiz-Gallardón, Mns. de Justicia. Llicenciat en Dret i guanyador de la segona plaça en les oposicions a Fiscal l'any 82. Un any després demanà una excedència fins avui. 
  • Fátima Báñez, Mns. d'Ocupació i Seguretat Social. Es llicencià en Dret i també en Ciències Econòmiques i Empresarials. Va ser consellera de Ràdio i Televisió d'Andalusia.
  • Miguel Árias Cañete, Mns d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient. Llicenciat en Dret i Advocat de l'Estat el 1974, on hi treballà quatre anys. Fins el 82 fou professor de Dret. 
  • José Manuel Soria, Mns. d'Indústria, Energia i Turisme. Es llicencià en Ciències Econòmiques i Empresarials. Va ser analista de mercat a l'Ambaixada espanyola a Caraques. 
  • José Ignacio Wert, Mns. d'Educació, Cultura i Esport. Llicenciat en Dret i màster en Sociologia Política. Fou professor als anys 70 a la Facultat de Ciències de la Informació i als 80 a la Facultat de Sociologia. Del 2003 al 2005 va ser Director de Relacions Corporatives del Grup BBVA. 
  • Pedro Morenés, Mns. de Defensa i el 1996 Secr. d'Estat de Defensa. Es llicencià en Dret i es diplomà en Direcció d'Empreses. Treballà quatre anys com advocat. Passà per l'Institut Nacional de la Indústria. 
  • José Manuel García-Margallo, Mns. d'Exteriors i abans europaralementari. Llicenciat en Dret i Econòmiques per Deusto. Fou professor del màster de les CEE a la Univ. Politècnica de Madrid. Es doctorà el 2004 amb una tesi el títol de la qual era "Una apuesta por el Modelo Europeo de Bienestar".
  • Cristobal Montoro, Mns. d'Hisenda i Admnistracions públiques i abans europaramentari. Va ser també Secr. d'Estat d'Economia amb Rato. Catedràtic el 1984 en Hisenda Pública a la Univ. de Cantàbria. 

dimecres, 18 d’abril del 2012

Tropiezo casual a Botswana

S. A. R. El Rei i l'elefant de Botswana: per la resta, ja coneixeu la història. El cas és que la Casa Reial ha informat de l'esdeveniment, donant-ne una particular versió dels fets: "la fractura se produjo en la madrugada del jueves al viernes, tras un tropiezo casual que provocó su caída". Res més. I, aleshores, perquè misteriosament, a l'últim paràgraf, es diu que el Rei, en sortir de la Clínica, va dir que "lo siento mucho, me he equivocado y no volverá a ocurrir"? Demanar perdó per un atzar indica, o bé que el perdó no és sincer, o bé que l'atzar no és tal. 

L'activitat legislativa del Govern espanyol, sumàriament


  • Reial Decret-llei 1, suspensió dels incentius a les energies renovables, a fi d'eixugar el dèficit de les companyies energètiques espanyoles, en general, a través de noves imposicions a les energies de tipus renovable.
  • RDL 2, sanejament del sector financer, a fi d'eixugar el dèficit dels bancs i caixes d'Espanya, amb mesures famoses, com ara la limtiació del sou dels directius d'entitats rescatades.
  • RDL 3, la reforma laboral: això és una guerra massa alta i greu per tractar-la aquí.
  • RDL 4, "por el que se determinan obligaciones de información y procedimientos necesarios para establecer un mecanismo de financiación para el pago a los proveedores de las entidades locales", això és, a fi d'eixugar el dèficit dels Ajuntaments, tot marcant un ordre de prelació per als seus deutes. Una "fictio iuris", no massa allunyada de la realitat, com si fossin alguns Consistoris en situació de concurs de creditors.
  • RDL 5, de mediació en assumptes civils i mercantils, que també modifica lleument el règim d'accés dels llicenciats universitaris a la professió d'advocat. Es vol fer disposar als operadors econòmics, davant els conflictes de la crisi, i els operadors civils, davant la situació dels Jutjats, d'un mitjà alternatiu de resolució de controvèrsies.
  • RDL 6, del qual ja n'hem parlat. És una mesura voluntària -d'adhesió voluntària per part de les entitats financeres- a fi de permetre la dació en pagament per a casos d'extrema necessitat, per aquells deutors hipotecaris que es trobin en un llindar de pobresa gravíssim.
  • RDL 7, segona part del RDL 4, que facilita el pagament als proveïdors -la xifra és atronòmica- amb els quals van contraure deutes Consistoris i CCAA. Per eixugar el dèficit.
  • RDL 8, "de contratos de aprovechamiento por turno de bienes de uso turístico, de adquisición de productos vacacionales de larga duración, de reventa y de intercambio", per què un nou contracte? Perquè ho exigeix la Directiva 2008/122/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 14 de gener del 2008.
  • RDL 9, "simplificación de las obligaciones de información y documentación de fusiones y escisiones de sociedades de capital", que refà alguns articles del TRLSC sobre pàgines web de societats capitalistes.
  • RDL 10, "por el que se modifican determinadas normas financieras en relación con las facultades de las Autoridades Europeas de Supervisión", com el RDL 8, per incorporació de la Directiva 2010/78/UE.
  • RDL 11, per ajudar a Llorca, en correlació a les crítiques al PSOE per haver-ho fet molt malament davant del terratrèmol de l'any passat a la vila murciana. 
  • RDL 12, l'amnistia fiscal per als defraudadors, que va substituir la pujada de l'IVA. Per eixugar el dèficit.
  • RDL 13, "por el que se transponen directivas en materia de mercados interiores de electricidad y gas y en materia de comunicaciones electrónicas etc". Transposició novament de la Directiva 2009/72/CE, entre d'altres. 
  • RDL 14, contra l'ensenyament públic (major ratio per aula i menors substitucions de professors) i contra les universitats (aplicació expressa del principi d'estabilitat pressupostària).
  • RDL 15, que estableix que d'ara en davant RTVE es regirà per aquest principi "los miembros del Consejo de Administración serán elegidos por las Cortes Generales, a razón de cinco por el Congreso de los Diputados y cuatro porel Senado".
  • RDL 16, "de medidas urgentes para garantizar la sostenibilidad del Sistema Nacional de Salud y mejorar la calidad y seguridad de sus prestaciones".

dimecres, 11 d’abril del 2012

Dació en pagament del RDL 6/2012

En suma, éstas son las CONDICIONES de aplicación del RDL 6/2012, "de protección de los deudores hipotecarios sin recursos":

I.

"El Código de Buenas Prácticas incluido en el Anexo será de adhesión VOLUNTARIA por parte de las entidades de crédito" (art. 5). Es menester que la entidad de crédito se adhiera, como ha ocurrido como regla general. 

II.

Concurra "un contrato de préstamo o crédito garantizado con hipoteca inmobiliaria" (art. 2).

III.

Concurra un deudor que "se encuentre situado en el denominado UMBRAL DE EXCLUSIÓN" (E.M.), que el art. 3 define: "se considerarán situados en el umbral de exclusión (art. 3) aquellos deudores de un crédito o préstamo garantizado con hipoteca sobre su vivienda habitual, cuando concurran en ellos todas las circunstancias siguientes:
a) Que todos los miembros de la unidad familiar carezcan de rentas derivadas del trabajo o de actividades económicas. A estos efectos se entenderá por unidad familiar la compuesta por el deudor, su cónyuge no separado legalmente o pareja de hecho inscrita y los hijos con independencia de su edad que residan en la vivienda.
b) Que la cuota hipotecaria resulte superior al 60 por cien de los ingresos netos que perciba el conjunto de los miembros de la unidad familiar.
c) Que el conjunto de los miembros de la unidad familiar carezca de cualesquiera otros bienes o derechos patrimoniales suficientes con los que hacer frente a la deuda.
d) Que se trate de un crédito o préstamo garantizado con hipoteca que recaiga sobre la única vivienda en propiedad del deudor y concedido para la adquisición de la misma.
e) Que se trate de un crédito o préstamo que carezca de otras garantías, reales o personales o, en el caso de existir estas últimas, que en todos los garantes concurran las circunstancias expresadas en las letras b) y c).
f) En el caso de que existan codeudores que no formen parte de la unidad familiar, deberán estar incluidos en las circunstancias a), b) y c) anteriores.

Ahora bien (art. 7), el deudor de un crédito o préstamo garantizado con hipoteca que se hubiese beneficiado tanto de las medidas de reestructuración establecidas en este capítulo como de las previsiones del Código de Buenas Prácticas sin reunir los requisitos previstos en el artículo 3, será RESPONSABLE DE LOS DAÑOS Y PERJUICIOS que se hayan podido producir, así como de todos los gastos generados por la aplicación de estas medidas de flexibilización, sin perjuicio de las responsabilidades de otro orden a que la conducta del deudor pudiera dar lugar.


Por tanto, esto permite, entre otros muchos escenarios, la dación en pago de vivienda habitual. "en el plazo de doce meses desde la solicitud de la reestructuración, los deudores comprendidos en el ámbito de aplicación del artículo 2 del Real Decreto-ley 6/2012, de 9 de marzo, de medidas urgentes de protección de deudores hipotecarios sin recursos, para los que la reestructuración y las medidas complementarias, en su caso, no resulten viables conforme a lo establecido en el apartado 2, podrán solicitar la dación en pago de su vivienda habitual en los términos previstos en este apartado. En estos casos la entidad estará obligada a aceptar la entrega del bien hipotecado por parte del deudor, a la propia entidad o tercero que ésta designe, quedando DEFINITIVAMENTE CANCELADA LA DEUDA" (art. 3. a anexo). 

Además, el art. 10 modifica la "Disposición adicional trigésima sexta" de la LIRPF: estará EXENTA de este Impuesto la ganancia patrimonial que se pudiera generar en los deudores comprendidos en el ámbito de aplicación del RDL 6/2012. 


El fet que la dació en pagament sigui, a efectes formals, voluntària, fa que el règim novell no presenti grans canvis respecte l'anterior (art. 1166 del Codi Civil espanyol). L'adhesió voluntària a un Codi de Pràctiques obligatori, tanmateix, que es circumscriu a un conjunt de casos extrems, permet que, com ha succeït, bancs i caixes s'hagin sumat a la proposta. Per tant, implica un primer acostament a una dació en pagament mica en mica més generalitzable.


Cal sumar-hi, per acabar d'adobar, les exempcions de la Ley Foral 8/2012, de 4 de mayo, de medidas tributarias relativas a laprotección de deudores hipotecarios sin recursos. Ara bé, només apte per territoris amb concert econòmic, com ara Nafarroa. 

Aval a la negació del genocidi (STC 235/2007, de 7 de novembre)

[...] cuestión de inconstitucionalidad respecto del párrafo segundo del artículo 607 del Código penal, a cuyo tenor "la difusión por cualquier medio de ideas o doctrinas que nieguen o justifiquen los delitos tipificados en el apartado anterior de este artículo, o pretendan la rehabilitación de regímenes o instituciones que amparen prácticas generadoras de los mismos, se castigará con la pena de uno a dos años" [...] la libertad de expresión constituye uno de los fundamentos esenciales de una sociedad democrática y una de las condiciones primordiales de su progreso y del desarrollo de cada uno (SSTEDH Castells c. España, de 23 de abril de 1992, § 42, y Fuentes Bobo c. España, de 29 de febrero de 2000, § 43) [...] La Constitución -se ha dicho- protege también a quienes la niegan" (STC 176/1995, de 11 de diciembre, FJ 2). Es decir, la libertad de expresión es válida no solamente para las informaciones o las ideas acogidas con favor o consideradas inofensivas o indiferentes, sino también para aquellas que contrarían, chocan o inquietan al Estado o a una parte cualquiera de la población (STEDH De Haes y Gijsels c. Bégica, de 24 de febrero de 1997, § 49) [...] nuestro ordenamiento constitucional se sustenta en la más amplia garantía de los derechos fundamentales, que no pueden limitarse en razón de que se utilicen con una finalidad anticonstitucional. Como se sabe, en nuestro sistema -a diferencia de otros de nuestro entorno- no tiene cabida un modelo de "democracia militante", esto es, un modelo en el que se imponga, no ya el respeto, sino la adhesión positiva al ordenamiento y, en primer lugar, a la Constitución (STC 48/2003, de 12 de marzo, FJ 7) [...] De ese modo, el ámbito constitucionalmente protegido de la libertad de expresión no puede verse restringido por el hecho de que se utilice para la difusión de ideas u opiniones contrarias a la esencia misma de la Constitución -y ciertamente las que se difundieron en el asunto que ha dado origen a la presente cuestión de inconstitucionalidad resultan repulsivas desde el punto de vista de la dignidad humana constitucionalmente garantizada- a no ser que con ellas se lesionen efectivamente derechos o bienes de relevancia constitucional. Para la moral cívica de una sociedad abierta y democrática, sin duda, no toda idea que se exprese será, sin más, digna de respeto. Aun cuando la tolerancia constituye uno de los "principios democráticos de convivencia" a los que alude el art. 27.2 CE, dicho valor no puede identificarse sin más con la indulgencia ante discursos que repelen a toda conciencia conocedora de las atrocidades perpetradas por los totalitarismos de nuestro tiempo. El problema que debemos tomar en consideración es el de si la negación de hechos que pudieran constituir actos de barbarie o su justificación tienen su campo de expresión en el libre debate social garantizado por el art. 20 CE o si, por el contrario, tales opiniones pueden ser objeto de sanción estatal punitiva por afectar a bienes constitucionalmente protegidos. En ocasiones anteriores hemos concluido que "las afirmaciones, dudas y opiniones acerca de la actuación nazi con respecto a los judíos y a los campos de concentración, por reprobables o tergiversadas que sean -y en realidad lo son al negar la evidencia de la historia- quedan amparadas por el derecho a la libertad de expresión (art. 20.1 CE), en relación con el derecho a la libertad ideológica (art. 16 CE), pues, con independencia de la valoración que de las mismas se haga, lo que tampoco corresponde a este Tribunal, sólo pueden entenderse como lo que son: opiniones subjetivas e interesadas sobre acontecimientos históricos" (STC 214/1991, de 11 de noviembre, FJ 8). Esta misma perspectiva ha llevado al Tribunal Europeo de Derechos Humanos, en diversas ocasiones en las que se ponía en duda la colaboración con las atrocidades nazis durante la segunda guerra mundial, a señalar que "la búsqueda de la verdad histórica forma parte integrante de la libertad de expresión" y estimar que no le corresponde arbitrar la cuestión histórica de fondo (Sentencias Chauvy y otros c. Francia, de 23 de junio de 2004, § 69; Monnat c. Suiza, de 21 de septiembre de 2006, § 57) [...] sólo cabe declarar la inconstitucionalidad de aquellos preceptos "cuya incompatibilidad con la Constitución resulte indudable por ser imposible llevar a cabo una interpretación conforme a la misma" (por todas, SSTC 111/1993, de 25 de marzo, FJ 8; 24/2004, de 24 de febrero, FJ 6; 131/2006, de 27 de abril, FJ 2). En definitiva, como señalamos en la STC 138/2005, de 26 de mayo, "la interpretación conforme no puede ser una interpretación contra legem, pues ello implicaría desfigurar y manipular los enunciados legales, ni compete a este Tribunal la reconstrucción de una norma no explicitada debidamente en el texto legal y, por ende, la creación de una norma nueva [...] En lo que se refiere a la conducta consistente en la mera negación de un delito de genocidio la conclusión ha de ser negativa ya que dicho discurso viene definido -en la ya citada STEDH Ergogdu e Ince c. Turquía, de 8 de julio de 1999- como aquél que, por sus propios términos, supone una incitación directa a la violencia contra los ciudadanos o contra determinadas razas o creencias, lo que, como también ha quedado dicho, no es el supuesto contemplado en ese punto por el art. 607.2 CP. Conviene destacar que la mera difusión de conclusiones en torno a la existencia o no de determinados hechos, sin emitir juicios de valor sobre los mismos o su antijuridicidad, afecta al ámbito de la libertad científica reconocida en la letra b) del art. 20.1 CE. Como declaramos en la STC 43/2004, de 23 de marzo, la libertad científica goza en nuestra Constitución de una protección acrecida respecto a las de expresión e información, cuyo sentido finalista radica en que "sólo de esta manera se hace posible la investigación histórica, que es siempre, por definición, polémica y discutible, por erigirse alrededor de aseveraciones y juicios de valor sobre cuya verdad objetiva es imposible alcanzar plena certidumbre, siendo así que esa incertidumbre consustancial al debate histórico representa lo que éste tiene de más valioso, respetable y digno de protección por el papel esencial que desempeña en la formación de una conciencia histórica adecuada a la dignidad de los ciudadanos de una sociedad libre y democrática" (FJ 4) [...] Ha decidido estimar parcialmente la presente cuestión de inconstitucionalidad, y en consecuencia: declarar inconstitucional y nula la inclusión de la expresión "nieguen o" en el primer inciso artículo 607.2 del Código penal.

dimarts, 10 d’abril del 2012

La bèstia o drac del dèficil

Un primer fet: la situació és molt difícil perquè l'economia de l'entorn europeu estan pitjor que fa un temps. El segon fet: l'herència rebuda de la Generalitat fou un 8,5% de dèficit i no un 6%. El tercer fet: el Govern central no pot actuar amb la hipòtesi que el proper any serà millor (tot i que tinc l'esperança, no dic la confiança, que sigui així) i aquí és on hi ha la incògnita més gran sobre els pressupostos d'enguany [...] No es toquen en els Pressupostos Generals de l'Estat les partides difícils i tampoc no s'apuja l'IVA. Potser es faci el 2013 si no hi ha un desenvolupament positiu [...] El debat sobre l'austeritat és mundial. En aquests moments, Espanya no té pràcticament elecció i Catalunya no en té gens. Mentre hàgim de demanar préstecs als mercats, som vulnerables a les seves condicions [...] La gran batalla és arribar al dèficit zero o similar, i el món ens semblarà diferent el dia que aconseguim matar la bèstia o drac del dèficil [...] Sobre el degut per ministeri de l'Estatut, és un tema de "fuero y huevo", això és, de dret i quantitats [...] No treballem amb excuses, perquè tenim un repte molt dur. L'Estat, el senyor Montoro, té el repte de baixar el dèficit del 5,1% al 3,5%, val a dir, 1,6 punts; el nostre del 3,7% al 1,5%, 2,2 punts. Per tant, el nostre repte és més difícil que el seu [...] No ens fa angúnia prendre decisions difícils, però hem de tenir la possibilitat legal de fer-ho [...] sobre sanitat, educació i dependència, hem d'articular aquests sistemes d'acord amb el nostre nivell econòmic real i no el somiat [...] Nosaltres no deixarem mai de banda, en principi, cap opció d'endeutament.

Mas-Colell, "La Vanguardia", p. 56-57, 8 d'abril 2012

Guia per extraviats

- I digues doncs, qui ets?
- Part d'aquella força que 
sempre vol el mal 
i fa el bé
Goethe


Existeix un poder expansiu de les minories. Ara bé, també existeix un poder de consolidació de les majories. Aquest plantejament teòric permet que, per dir-ho d'alguna manera, hi hagi canvis. Podem, fins aquí, rectificar els grans errors de la història comesos per altres. Fins aquí, l'esperança.

I
El nòmada i el casolà

La consolidació del poder de les majories, però, poden reduir a no res el nucli dur d'aquesta esperança. Podem afirmar, de forma pacífica, que les Cartes constitucionals dels països europeus preveuen, en un lloc primeríssim, el principi de la democràcia. També hem d'afirmar, tanmateix, que a aquest principi s'hi sumen molts altres que, des de molts punts de vista, són d'anàleg rang. Un d'aquests "altres principis" pot ser el de governabilitat, això és, que el país sigui susceptible de govern. 

D'una banda, democràcia significa, en aquest dilema, la caixa de Pandora, això és, una multiplicitat en conflicte que, d'altra banda, pot ser sintetitzada, sense fer massa escarafalls, en un govern estable. Mentre la democràcia és, entre moltes altres coses, unes eleccions, la governabilitat és, també entre altres possibles manifestacions, un règim electoral. Com se sap, l'Estat espanyol, conscient des del RDL 20/1977 que no podia lliurar-se a la democràcia plena (llibertat), va acollir el sistema d'Hondt o proporcional a favor de les majories, que la LOREG 5/1985 vigent encara avui dia assumeix, a fi i efecte de poder governar de manera estable un país convuls (seguretat). 

II
Una Administració immensa

La democràcia i sobretot el seu règim electoral específic, emperò, no és l'únic camí de consolidació del poder establert. Cal admetre que va ser arran de l'absolutisme de segell francès que neix l'Estat modern talment avui el coneixem. Estat vol dir, primer de tot, una Administració àmplia i tècnicament perfecta que executa les desicions, sagrades o profanes, d'un monarca únic. Que, amb el temps, aquest monarca, per delegació de les seves funcions omnipotents, fos segrestrat pels buròcrates, això és indiferent atenent a l'objectiu del que vull demostrar. El cas és que existeix una Administració, que encara no era pública, que crearia tot el que avui identifiquem amb els poders coactius de l'Estat: la policia, l'exèrcit, els inspectors, la diplomàcia secreta, i els encarregats dels immensos arxius on era desada tota la informació que fos qualificada com útil a la policia, l'exèrcit, els inspectors i la diplomàcia. 

Aquesta estructura Administrativa, gegantia per l'ànsia tan expansiva com consolidadora, avui encara és ben visible. El sector públic francès representa més del 60% del PIB de la contrada, així com Espanya, que des dels Borbons imità pràcticament en tot a França (llevat en la seva revolució, antenent a la farsa del 1868), consta que és prop del 40%. L'Administració borbònica espanyola, mai no ho oblidem, farà en pocs anys tres segles que fou instaurada. Aquest model, de Codi Civil napoleònic exportat, s'integrà a Rússia a través de la famosa estructura administrativa soviètica, la nomenklatura, i a la Xina, sense diferències substancials. Això en si mateix no és significatiu, però sí que ho és el fet que als països que han importat el model d'Estat modern hi ha, en essència, dos tipus de polítics. 

D'una banda, els polítics fidels a l'Administració i, de l'altra, els que no ho són, que no són sempre, precisament, polítics. 

Els fidels a l'Administració són els que estan destinats a governar i a fer les Lleis. Dins dels fidels es troba també l'oposició clàssica, representant l'interessos oposats, però sempre amb una marcada voluntat de ser constructiva. L'oposició sempre s'emmarca, a Espanya i a França, dins de la legalitat, la lleialtat institucional, el respecte i, contínuament, els pactes, tan els pactes xics com els transcendetals. Els polítics del Govern i els de l'oposició, que aspiren al mateix Govern, amb lleus matisos diferencials, són els polítics de l'Administració. 

Al defora d'aquesta estructura administrativa, hi ha els altres, indefinibles

III
La pietat

Són nombrosos, i tots tràgics, els casos d'aquells "altres indefinibles" que, de bell antuvi, saben molt bé que mai no seran escoltats. Tota tragèdia implica, tanmateix, un cert heroisme. I tot heroisme conhorta. Parlem-ne a través d'alguns exemples. 

Diré alguns noms, sense exhaustivitat: Mònica Oltra (diputada valenciana en Compromís; mentre Rajoy deia "Camps será candidato diga lo que diga la Justicia", mentre Camps deia a l'oposició del PSOE "¡para Ud. el Código Penal!", mentre ambdós contraposaven vots a legalitat... el 2011 en Camps obtingué una majoria absoluta històrica; la Mònica, també advocada, es queixava i cridava, fent el ridícul, des del seu escó solitari; va contra els representants, diguem-ne, del "tot sense el poble"), Jaume Bonet (professor jubilat de català; en vaga de fam durant un mes, ja no; va contra els nous genocides del català, amb majoria absoluta, a la terra on més es parla), Ai Weiwei (artista i famós activista social; fotògraf que trenca gerrols xinesos de porcellana del temps de les emperadrius; contra la Xina), Baltasar Garzón (ex magistrat que van ser enxampat i que, doncs, no va ser prou prudent i conscient de qui eren de debò, encara avui al s. XXI, els seus detractors; no va saber veure, en suma, que el franquisme no és pas una qüestió del passat), Ralph Nader (polític nordamericà que no és ni republicà ni demòcrata; ecologista al país que ha esgarrat la capa d'ozó; anti-imperialista al país que té un budget militar cinc vegades superior l'altre país del món que més inverteix en armes i exèrcits; i intel·lectual al país de l'amburguesament de la cultura), Richard James Verone (ancià malalt sense recursos ni medecines que entrà el 29 de juliol de l'any passat a un banc de Carolina del Sud i passà per sota de la finestreta de l'encarregada un paperet on hi deia que "this is a bank robbery. Please only give me one dollar"; va ser reduït, detingut i engarjolat; avui és encara a la presó, perquè fou condemnat a tres anys), anònim de Burela (deutor embargat, de 70 anys, nadiu de Burela, que s'atansà a la seva entitat bancària de Vigo per cridar "¡me vais a quitar la casa y yo me quito la vida!" per, tot seguit, volar-se el magí amb una escopeta de caça; succeí el juliol del 2007, al començament de la crisi), Dimitris Cristoulas (jubilat malalt de 77 anys que, després de pagar tots els seus deutes, se suicidà davant del Parlament grec, incitant, en una nota que duia a la butxaca, a agafar el kalashnikov per anihilar la troika sota el jou de la qual es troba el país hel·lè; el mes passat), Nunzia C. (vídua de 78 anys de la vila siciliana de Gela que, quan va assabentar-se que se li reduiria la pensió en un 25%, per sota del llindar dels 600 euros, va llançar-se tot d'una al buit des de casa seva, un quart pis; tot plegat, fa pocs dies). 

Aquests casos sols poden inspirar pietat, uns més que d'altres. I certament n'inspiren, de pietat. L'eix vertebrador, però, és el mateix: gent que s'adona que el món, tal com està muntat de moment, no és un bon lloc. L'Estat contribueix a què estigui muntat d'aquesta manera. Si hom se'n desmarca, de l'Estat, sols pot cridar des del faristol, fer vagues de fam, escriure tancat a casa, anar a presó acceptívolament o, en darrer terme, passar a millor vida. En paraules de Kojève, si hom s'oposa a l'Estat, passa que l'home es transforma "en fou ou en criminel". En tots els casos, hi ha enfrontament entre Estat i individu, el resultat del qual resultar ser indefectiblement l'aixafament de l'individu, que queda sense llibertat ni recursos.  

IV
Les minories que manen


Hem començat amb una afirmació: la majoria cerca el seu espai, l'ocupa i aviat el fortifica amb uns murs que són les Administracions de l'Estat. Cal admetre ara el contrari: la majoria no mana. Podríem explicar-ho així: la majoria de la població i dels parlaments tenen un control legal que, si som honestos, és un control l'efectivitat i el contingut del qual depèn, en un sentit molt profund, d'unes minories. 

Sembla que hi ha 147 empreses que controlen el 40% de l'economia mundial, totes entre elles connectades amb independència total de les fronteres estatals. Que les Borses dicten una expectativa que s'imposa sobre el deute sobirà amb independència també total de la salut de l'economia productiva del país. Que Buffett, per parlar de tòpics, paga menys impostos sobre la renda que la seva secretària, essent ell un dels homes més rics del món. En una paraula, el lobby, que sempre és empès per minories que el necessiten, funciona perquè està molt ben finançat i organitzat, sobretot, perquè està orquestrat per persones que, més enllà de la seva moral, són indubtablement intel·ligents. En paraules de Lenin: "tant se val quants siguem, sols importa l'organització" i, per organitzar, cal és clar molta intel·ligència. I, per cert, quedi clar: el lobby acostuma a guanyar. Vol una esmena a una Directiva de la UE que s'aplicarà sobre quasi 500 milions de persones: en poques hores, un assumpte que s'ha discutit durant anys, es capgira misteriosament.

El lobby pot tenir moltes formes i colors: un cas colossal és el de la creació ex novo el 1948 de l'Estat d'Israel. Sens dubte, l'esdeveniment significa la victòria de l'idealisme minoritari sobre una comunitat internacional no d'entrada amistançada amb els jueus, els quals van haver de convèncer-la amb sagacitat i rapidesa.   

Ho plantejo d'aquesta manera: què cal per enfrontar-se a un Advocat de l'Estat? Aquest alt funcionari públic, expert en la maquinària de rellotgeria de l'Administració borbònica, sap sens dubte molt més que qualsevol ciutadà, polític, advocat, professor, més o menys especialista, en els seus temes. No només en sap més, sinó que té rere seu l'Administració que, en cas que alguna cosa falli, està allà per assistir-lo. Això confereix una seguretat il·limitada: sé el que em faig, deu pensar. I, aquesta idea es consolida, perquè efectivament, en el seu enfrontament amb malfactors i comunitats autònomes rebels, acostuma a guanyar gairebé indefectiblement. Sí, àdhuc pot ser vençut. Ocasionalment, ha estat vençut l'Advocat de l'Estat per l'Advocat de la Generalitat, defensor d'uns interessos, drets, llibertats i realitat històrica que són, per definició, en contraposició pregona, per haver-lo avantatjat en intel·ligència. Ocasionalment, el Consell de Garanties Estatutàries també ha vençut, atès que ha donat les raons per al recurs d'inconstitucionalitat contra part de la reforma laboral, de superior intel·ligència a les raons esgrimides per recurs d'inconstitucionalitat del PSOE. Per tant, si l'Advocat de l'Estat pot ser vençut, a través de la raó, de les bones raons, l'Estat també pot ser vençut. 

Els que abans anomenava com els "altres, indefinibles" sovint són persones que, per desgràcia, sols en la seva sensibilitat, percepció, del món, encerten. Tenen raó. Tenen raó quan protesten. Ara bé, per la resta, en la seva estratègia de crits, escarafalls i suïcidis, erren clamorosament. L'error és clamorós perquè s'escatimen les seves forces, quedant el món idèntic a una lluita que hauria de començar a ser mesurada per l'efectivitat. Si de debò el que es vol és un resultat, crec que hauria de començar-se per tenir ben en compte com a referent més o menys immediat del qual ha de dependre, en tot cas, l'acció. Altrament esdevé una acció pròpia de "folls o criminals" que probablement no condugui enlloc més que a escenaris de pietat.

V
Conclusió

Ser en minoria, en si mateix, hem vist que no és un desavantatge, ans només pot erigir-se en una excusa. Els objectius d'aquesta minoria, precisament per no crear-nos falses excuses, no han de ser un problema major de la solució a què es proposen fer front. La minoria no ha de mesurar-se pel seu número, tot altre, perquè ho ha de fer, primer de tot, pel sentit mesurable dels seus objectius

Torno a insistir: el major mal d'una minoria consisteix a condemnar-se a uns postulats irreals. En tal cas, fracassarà, no davant els seus enemics i en relació als postulats vigents, sinó davant de la lògica. És clar que ningú no guanyarà mai davant d'un model hipotètic alternatiu que vulneri, per exemple, a l'hora de dissenyar un novell sistema financer, les normes irrefutables de la matemàtica. 

Superat aquest primer obstacle, no dic res nou: la minoria ha d'organitzar-se -la qual cosa vol poder dir jerarquia per als desendreçats i igualitarisme entre la gent a la qual l'ordre li ve del cor- i organitzar-se vol dir estar millor organitzats que els Estats. Això vol dir que la maduresa, el coneixement i intel·ligència de la minoria ha de ser, ras i curt, major que la dels més alts encarregats de l'Administració de l'Estat. Posaré sols un exemple, tot i que n'hi ha a dojo i dia rere dia. Hem vist com el Diccionario Biográfico Espanyol de la RAH era sufragat per tothom, criticat per una meitat d'Espanya i, a la fi, publicat sense cap esmena. No abundaré en què s'hi deia, el cas és que aplegava prou controvèrsia com per fer-ne un "contradiccionari", menat endavant per historiadors no esbiaixats, com ara Ángel Viñas, Paul Preston i Josep Fontana, entre molts d'altres, en contraposició a, per exemple, Luis Suárez Fernández, membre de la Fundación Franco, autor de l'entrada sobre aquest (això ja el feia ben dubtós), que el definia com "gobernante moderado" (la qual cosa confirma els dubtes). Tot comptant, una iniciativa privada que vol fer justícia, des del rigor, davant dels excessos i errors institucionals a l'hora de recordar i escriure la història.

En cloenda, veure més, saber més, parlar de manera més entenimentada, assenyada i engrescadora. Si, davant d'un grup així, em demaneu: "fracassarà?", respondria sense dubtar-ho: "no". Per una raó molt simple: el destí del món s'identifica amb la voluntat d'unes minories que compleixen aquestes característiques fil per randa. 



L'agreujant de "parentesc" en matrimonis d'homes homosexuals

Només poden ser víctimes de violència de gènere les dones, en sentit estricte. En altres paraules, que una dona assassini al seu marit, o que un home assassini el seu marit, no és violència de gènere. L'art. 23 del Codi Penal és clar: només la dona. Així ho veu la sentència del Tribunal Suprem del 6 de març del 2012, amb nº 11799, al seu FJ 4: "la norma cuestionada aquí es la circunstancia de parentesco y que por tratarse de una pareja homosexual -dos hombres-, se está extramuros de todo supuesto de violencia de género, pues ese "género" es según la Ley única y exclusivamente la mujer, no pudiendo ser víctima el hombre". Per tant, els crims entre una parella d'homosexuals casats sols pot donar-se "parentecs". Una vegada més, inadequació entre dret civil -matrimoni- i dret penal -agreujant de mer parentesc-, com se'ns diu al mateix FJ "la relación estable a que se refiere el art. 23 Cpenal incluye tanto la pareja heterosexual como la homosexual, y ello en virtud de la Ley 13/2005 de 1 de Julio de reforma del Ccivil que reconoció el matrimonio entre personas de igual sexo en clave de absoluta igualdad que el matrimonio heterosexual".

Un rigorista afirmaria, però, que en un matrimoni d'homosexuals de dues dones, si la muller assassina a la seva dona, llavors sí que deixarien de ser penalment parents, passant a ser el cas un cas de violència de gènere. Caldrà esperar sentències sobre aquest extrem.

dilluns, 9 d’abril del 2012

Clarobscurs dels Pressupostos Generals de l'Estat per al 2012

L'actuació de l'Administració pública, que inclou el Govern central, ha de regir-se sempre, passivament i activa, per la Llei: si no hi ha Llei, no hi ha actuació. L'única excepció és la discrecionalitat, més enllà de la qual hi ha rasa arbitrarietat. Esperar a presentar els pressupostos de l'Estat a les eleccions autonòmiques a Andalusia és, doncs, una arbitarietat que demostra, no només engany als electors i una gran mancança de seriositat, ans també una palesa il·legalitat. 

1.

Respecte els defraudadors (vid. RDL 12/2012), d'ara en davant, hi ha dues estratègies: (a) atès que la Inspecció d'Hisenda ha fracassat i sap que seguirà fracassant, es permet als defraudadors de declarar-se com a tals, havent de pagar, com a regla general, el 10% (cal recordar aquí que, en certs casos, les conseqüències del frau fiscal és la presó de llarga durada) i, si comptem amb l'impost del patrimoni (sols per quanties d'atac-de-cor), el 12%, o (b) invertir més en la Inspecció d'Hisenda i trobar els defraudadors, aplicar les multes, les penes de presó i fer complir la llei ordinàries. El Govern central ha triat, primer de tot, aplicar l'exempció fiscal per als que han incomplert davant del Govern la llei ordinària i davant de la societat la moral i, alhora, reduir la partida de la lluita contra el frau. Per tant, el defraudador ara té un doble avantatge: o bé paga infinitament del que pagaria en una situació normal, o bé no paga i s'assegura que, atenent a poder minvat dels Inspectors, se salvarà. 

2.

Pel que fa la postura de Rajoy en relació a les CCAA, és la típica. Mentre era a l'oposició, la culpa absoluta es concentrava a les mans de Rodríguez Zapatero. Ara que és al capdemunt, aquesta culpa ha transitat a les mans de l'oposició (l'herència de Zapatero és, en números, 29.000 milions en interessos dels seus deutes), la qual cosa inclou l'antiga oposició de les CCAA on abans no governava (com Castilla-la Manxa), o les CCAA on encara no governa (tot comptant, reducció del 44% de les transferències de l'Estat a les Autonomies). Per tant, la culpa en cap cas és seva: potser llevat de les CCAA que han estat històricament del PP, les quals són, per dir-ho en termes hegelians, la contradicció de la contradicció. Rajoy necessita, en suma, l'oposició per un motiu pràctic: per delegar-li tots els greuges presents i passats. 

Sobre el fet que a les CCAA els correspongui, sobre el deute total, sols una cinquena part, això és indiferent, la qual cosa equival a dir: nosaltres farem política contra la matemàtica i tota lògica. Així mateix, el fet que la sanitat, l'ensenyament i el gruix dels serveis, amb excepció del pagament de les pensions i les prestacions d'atur (que representa gairebé el 50% del total dels pressupostos), sigui també de les Autonomies, això és indiferent, la qual cosa, a més, demostra que la despesa pública és un continuum problemàtica que no fa diferències entre unes partides i unes altres. Per dir-ho en paraules de Pascual Sala, president del TC, el passat 2 d'abril: "les retallades pressupostàries en serveis bàsics indubtablement afectes als drets fonamentals, puix que existeix una relació entre aquests i les prestacions que l'Estat realitza als ciutadans". Ara veurem, però, de quina manera l'Executiu Rajoy sí que fa diferències entre les diverses partides.  

3.

En certs punts els pressupostos són, ras i curt, un buidatge de certes Lleis. En comptes d'eliminar les Lleis, n'eliminen tota la virtualitat a través de la supressió del finançament que s'hi vincula, en principi, per força. Aquest és el cas de la Llei de la Memòria Històrica i de la Llei de Dependència, les quals, respectivament, han patit una rebaixa del 60% (dels 6,2 milions es passa als 2,5 d'enguany) i una disminució de 91 milionsde les partides ja minvades per l'Executiu de Zapatero (que, quan no va incomplir aquesta Llei, pròpia per cert, la va, en efecte, buidar de contingut), quedant en 1.407 milions en total, que és molt menys del que seria suficient per desplegar aquests ajuts. Parlo d'això en primer terme perquè crec que convé adonar-se de la relació entre complir la llei i destinar partides pressupostàries al compliment de la llei. Podem dir, en conclusió, que l'àmbit d'aquestes dues Lleis, entre d'altres, ha fet que l'Estat les expulsi del seu ordenament jurídic. 

Parlant, però, d'incomplir les Lleis, sembla que la primera que vulnera la Llei de Pressupostos és ella mateixa: el Govern, ja pot dir-se ara (de fet, Guindos afirma, dos dies després dels pressupostos, que caldran nous ajustaments en sanitat i ensenyament), ha xifrat pel cap baix la previsió d'ingressos. Si aquesta previsió és incorrecta, vol dir que una altra previsió, com és la del dèficit, pactada amb Brussel·les, també serà diferent. Val a dir, s'ingressarà menys del que es diu als Pressupostos i el dèficit serà major del que es confessa. En altres paraules, el dèficit que apareix dementre sembla paper mullat, un compromís europeu buit de contingut. 

Demostrem el que acabem de dir. L'Executiu de Zapatero va congelar les pensions de jubilació, la qual cosa, tanmateix, significa que l'augment pressupostari va ser del 3,6%, ja que el número de pensionistes va augmentar. Altrament, Rajoy les ha revaloritzades un 1%, la qual cosa vol dir, en termes pressupostaris, que les apuja un 3,2%. No cal ser molt llest per adonar-se que, tenint en compte que enguany, segons les previsions que ja es tenen, el número de pensionistes serà major que el 2011, la xifra que apareix als Pressupostos és flagrantment incorrecta: ¿com pot ser que apujant les pensions i havent-hi més pensionistes sigui la quantia menor dels pressupostos en què el congelen les pensions i hi ha menys pensionistes? Potser en aquest sentit el Financial Times deia que el Comptes de Rajoy pel 2012 són "estranys". No oblidem, a més, com dèiem, que la quantia de les pensions és una de les més significatives dels Pressupostos i que, per tant, què passi amb aquesta xifra sempre es repercutirà a resultat final i liquidació dels comptes. 

4.

Un dels majors problemes de l'Estat és l'atur. Ara bé, els pressupostos demostren que responen a exigències de dèficit, encertades o desencertades, i no pas a l'elevada desocupació i desactivació econòmica. Per això, respecte el 2011, la caiguda en les anomenades polítiques actives d'ocupació ha devallat un 21,3%. En altres paraules, només Euskadi, que en té les competències, pot desmarcar-se d'aquesta decisió. Caldria tenir present, en aquest punt, que la percentual de l'atur a Euskadi és la meitat que la mitjana espanyola i tres cops més baixa que a Andalusia, Extremadura i Múrcia. 

Que l'Estat tampoc no està interessat en capgirar la situació d'ignorància supina de molts treballadors (s'ha arribat a dir, a les dependències de Mas-Colell, que més de 300.000 persones a Catalunya no trobaran mai feina perquè no estan formades). Precisament, la rebaixa en formació és del 34%. 

En aquesta línia, la despesa en I+D es redueix quasi 2.000 milions, val a dir, un 25% respecte l'any passat. Es torna a nivells del 2006. El gruix d'aquests diners van adreçats a préstecs a empreses (3.171 milions), mentre la resta en subvencions directes (2.462 milions). És notable la dada segons la qual la rebaixa en investigació militar és del 24,9%, un xic més baixa que la civil. En altres paraules, no interessa canviar de model econòmic: seguim, en aquest sentit, en el temps de l'especulació. 

En la mateixa línia, el retall en beques estudiantils és del 21,9%, val a dir, 166,4 milions d'euros menys. Aquesta devallada és la mateixa que la mitjana de la rebaixa en el Ministeri d'Educació (un ministeri, per cert, sense terra, sense escoles que, tanmateix, és matèria retallable). 

L'única partida que, en aplicació de la reforma laboral, puja, és la de les bonificacions a l'ocupació. Creix fins els ara 2.600 milions. 

5. 

El foment de les infraestructures queda com l'any 2004. Ferrocarrils, carreteres, aeroports i ports tindran menys diners. La caiguda és el 22%, però, cal recordar-ho, a Catalunya és del 45%. La caiguda també és dràstica a Navarra i La Rioja. Per sobre de la mitjana a Andalusia. Augmenta a Galícia i a Euskadi, diuen, davant la imminència de les eleccions autonòmiques (mateixa estratègia que sempre: el clàssic clientelisme). La inversió en aquestes matèries no respon a criteris objectius: la inversió en Catalunya, més enllà de la caracterització d'aquest territori com a tal, hauria de ser prioritària atesa l'existència de les forces actives de l'economia que permeten, almenys més que altres factors, una reeixida sortida de la crisi. 

El diputat socialista Rafael Simancas ha dit que "aquesta retallada suposarà el tancament de més de 2.500 empreses de la contrucció i l'acomiadament de més de 200.000 treballadors". N'indiquem l'autoria perquè aquesta xifra és d'impossible demostració. En tot cas, és clar que, atenent a la vinculació entre el número de contractes administratius i la salut de certes empreses, i, a més, atenent al fet que les empreses que acostumen a treballar amb les Administracions potser no tenen altres clients, es perdrà cos empresarial i, això sí, té com a conseqüència immediata l'aplicació de l'ara facilitat ERO i, doncs, acomiadament sistemàtic. 

Sembla que els aeroports de Barajas i El Prats no són viables econòmicament. Ara bé, la seva importància és tal que és absurd pensar en el seu tancament: els beneficis, pensant en els efectes sobre un tot més gran que els comptes de l'aeroport, són evidents. Ara bé, el ver és que ara les taxes augmenten (altrament, tot s'ha de dir, del que passa al port de Barcelona - per cert, això sí hem sembla un encert). El passatger internacional passarà a pagar, a Barajas, de 43 cèntims a 20,44 euros, mentre, a El Prat, de 9,18 a 16,44 euros. La pregunta que s'ha de fer aquí és aquesta: per què fins ara a Barajas sols es pagaven 43 cèntims? Misteris del subjectivisme madrileny. 

Aquesta pregunta és en la mateixa línia segons la qual, des de fa tres anys, Barajas és connectat amb la capital, mentre la nova terminal de El Prat no pas. Els aeroports serveixen per connectar dos extrems o no serveixen per això? A Madrid, sí, a Barcelona, sols a través d'un autobús llançadera que et porta a l'estació de tren de les terminals antigues. Efectivament, enguany no es connectarà la T1 amb Barcelona. 

El gruix de les infraestructures rau en el següent: el Corredor Mediterrani valencià i, en una part xica (346 milions), de Tarragona, amb 1.342 milions; l'AVE gallec, amb 1.217 milions (qualificat com de "compromís irrenunciable"); l'AVE basc, amb 1.080 milions. Cal fer-se la pregunta: per què l'AVE? En tot cas, adonem-nos-en: enguany, contra les previsions, no s'arribarà a França, després de més de deu anys d'obres. Tothom sap, hores d'ara, que l'AVE sols és comprensible en l'òptica nacionalespanyola: connectar les capitals de província amb Madrid, i prou. 

6. 

La retallada mitjana dels pressupostos és del 16,9%, mentre la Casa del Rey pateix una rebaixa sols del 2%. Com han dit des d'ICV: els de sempre no han pagat els plats trencats: l'exèrcit, el rei, l'església i els defraudadors. 

7. 

La prima de risc, els dies successius de l'aprovació dels pressupostos generals, va enfilar-se fins els 400 punts i escaig. Per entendre'ns, el mateix que quan Zapatero agonitzava abans de les eleccions el novembre passat. I, per entendre'ns millor, la rendibilitat dels bons de l'Estat s'enfilava fins els 5,69%. Sobre aquest darrer punt, malgrat ja s'hagi cobert el 47% de les necessitats d'ingressos extraordinaris del 2012, això és, 57.500 milions, sembla que, l'altra meitat serà pagada molt més cara. Conclusió: uns pressupostos fets, materialment, a fi i efecte de pagar més interessos del deute sobirà l'any vinent.